Forum » Önska recept
LCHF eller GInoll
-
Finns det någon som har några bra recept på LCHF-kost? Jag har några recept och letar efter flera. Innan jag lägger in dem vill jag gärna veta om det överhuvudtaget är intresserad av det här. Skulle också vilja höra era erfarenheter av detta "levnadssätt" Själv mår jag och min man toppen av det och kommer alltid att fortsätta.
-
Hej! Jag och min man har nyss börjat med LCHF. Hur gick de för er? HAr ni tappat vikt? Fortsätter ni med den maten?/MajaLotta
-
Hej MajaLotta
Jag kan bara rekommendera er att fortsätta. Min man har gått ner 22 kg och jag tio. Vi kommer aldrig att lägga av. Första tiden tills ni har gått ner i vikt är det bra att vara strikt, sen kan ni testa fram lite olika saker som till exempel kolla om ni kan tåla lite kolhydrater via frukt.
Jag har pluggat till Lic. kostrådgivare nu och tycker det här är toppen. Tänker dock på att alla människor är olika. Alla är inte lämpade för LCHF. Det märks ganska snart. Men har du diabetes lär du bli fri från det. Min man har slutat med sina mediciner och jag har bara Levaxinet kvar.
Lycka till och maila gärna om du har frågor -
Låter ju underbart att det gått så bra för er! Jag provade Atkinsmetoden sedan min son hade gått ner 25kg på kort tid med den och sedan dess behållt sin vikt (har gått över 1 år nu...). MEN jag tålde det inte pga av magproblem . Tänkte därför övergå till lchf som mer liknar det som varit min normala kost hitills i livet.
Nu undrar jag: motionerar ni mycket/har rörligt arbete? Jag gick upp massor i vikt i samband med klimakteriet och det vill jag ju bli av med! Har alltid varit "underviktig", haft rörligt yrke, är numera förtidspensionär men försöker röra mej så mycket som möjligt, dock ingen styrketräning......
Har du några bra motionstips? Jag promenerar (1-2 tim/dag), tar trappor istf. hiss, cyklar sålänge det inte är snöstorm osv...
-
Hej Wiola
Jag tycker att din motion låter riktigt bra, vi rör oss inte så mycket nuförtiden, vår hund är så gammal och klen och vi går i takt med henne.
Vikten och hälsan har egentligen inte så mycket att göra med motionen. Däremot menar jag inte att man inte ska motionera, det är bra för rörligheten och lederna och sånt. Är du mycket överviktig? Har du diabetes? Det finns så mycket som blir bättre med LCHF. Och ta för guds skull inte medicin mot högt kolesterol, s.k. statiner! De gör dig sjuk. Kolesterol är bra!! Men för att återgå till kosten så är det också viktigt att du aldrig tar in lightprodukter i ditt kök.
Vad har du för problem med magen? Det finns nånting som heter "Husk" från Lindroos. Och då menar jag inte "Fiberhusk" som finns i livsmedelsbutiker, det är till för matlagning. Finns i hälsokostbutiker och på nätet. Det är malda Psylliumfrön. Produkten har nyligen blivit klassad som naturläkemedel. Det fungerar! Och är helt ofarligt. Testa det. Det hjälper mot IBS och annat, även om du är lös eller hård. Testa.
Lycka till!
Elke