Forum » Feedback

Allergi anpassat!

• för 12 år sedan (2008-04-11 09:44) Bra inlägg? Rösta upp Rösta ner +2

Jag skulle vilja hitta allergi anpassade recept. Typ mjölkfritt (vet är en intolerans och inte en allergi), glutenfritt, sojafritt mm. kanske inte finns så mycket recept med det upplaggt.
    Har nu två tjejkompisar där killen har någon sorts matallergi/intolerans. Och det är super svårt att hitta recept.

Kom jag och tänka på itköket men vet inte vad jag har istället för hjärna idag :D men hittar typ inget.

Eller kanske kan bli en blivande idee iaf ^^

• för 12 år sedan (2008-04-13 11:37) Bra inlägg? Rösta upp Rösta ner 0

Jag tycker det är en alldeles lysande idé! Att kunna se om ett recept är "ätbart" för nötalergiker, gluten osv. Ska se vad vi kan göra, kanske går att få till :)

För att fixa mjölkproblemet så kanske Valio kan vara ett alternativ. Vad jag förstår så kan man ta vilket recept som helst och istället för nåt med vanliga mjölkprodukter ta nåt från Valios sortiment som är helt utan laktos.
    Man måste ju såklart veta vad som har laktos i sig såklart.

När jag lagar till ett par vänner som kommer över ibland (där hon är laktosintolerant) så brukar jag köpa allt som finns i Valio. Då brukar det vara okej :D

Ett steg på vägen iaf förhoppningsvis :)

• för 12 år sedan (2008-04-13 14:54) Bra inlägg? Rösta upp Rösta ner 0

Hehe att man inte tänkte på det :D valio börjar ju få ett riktigt stort sortiment numera.

Är ju då lite jobbigare att byta ut tex nötter, soja mm eftersom det ofta finns i pga smaken. Som jag fattat det iaf :)

Ja vad skulle en amatör som jag göra utan proffsen på itköket ^^ ?

• för 12 år sedan (2008-04-13 16:26) Bra inlägg? Rösta upp Rösta ner 0

ja jag tycker det låter suuuuper med rätter där det går att ta bort nötter.... undra varför :rolleyes: sen även lite tipps i kyckling recept vad man kan ha istället :D

• för 12 år sedan (2008-04-13 17:54) Bra inlägg? Rösta upp Rösta ner 0

Jag förstår att du tycker det Tess! ;)

Kycklingen kan man väl närmast byta mot fläskkotletter, fläskfärs eller fläskfilé lite beroende på såklart.

Jag tar med nötterna i tankegången och ser om det går att fiffa till, de är ju svårare att byta ut.
    Det vore väl fint att inte hitta ett recept, bli sugen, och sen se att det innehåller nötter :(

Du måste vara inloggad för att få skriva i forumet. Bli medlem här!